Qui som?
QUI SOM?
Les persones
D'ON VENIM?
La història
Qui som?
Carolina Sanarau Ardid
Professora STEAM i membre dels grups de treball EduglobalSTEM, EcofemiSTEAM i Eduwikilab. Davant la incertesa climàtica, cal una societat preparada, crítica, cooperativa, creativa, rigurosa, lliure, justa i generosa. Per això ensenyar ciències i tecnologia esdevé un acte que va més enllà de treballar continguts i posar-los en pràctica, convé acompanyar-los de valors que permetin a l'alumnat viure conscientment en un planeta amb recursos finits i persones ecodependents.
David Campeny i Ayala
Professor de tecnologia i membre del grup de treball El desenvolupament humà i sostenible a les STEM En un món cada cop més tecnològic es fa necessari treballar els valors de la justícia global per evitar la paulatina deshumanització de la societat i despertar inquietuds als joves ciutadans per fer del món un lloc més just i sostenible.
Marina Caireta Sampere
Formadora i investigadora de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB M’esforço per sumar a que cada vegada més persones adquirim habilitats per promoure la pau i la justicia global, tan en les relacions que tenim, com en les estructures on vivim, i actualment les aules STEM és un lloc estratègic des d’on fer-ho.
Isabel Pau Custodio
Biòloga i professora de ciències a secundària. Apassionada també de la lectura, penso que la literatura i les ciències no tenen perquè ser dos mons separats i sempre que puc els uneixo incorporant novel·les a les classes de ciències. M'agrada crear nous projectes i intento que incorporin la mirada de justícia global.
Berta Junqué Prats
Professora de música i ciències naturals (sempre amb el cor dividit... o multiplicat!) Gaudeixo especialment traient l'alumnat a pasturar (foto). Em pregunto constantment com fer-ho perquè aprenguin de debò i perquè siguin capaces de prendre decisions que els permetin avançar en i per un món més just. Si tens la resposta, em trobaràs aquí: (i si no, també!)
Albert Marqués
Em dic Albert Marqués, però molts em coneixen com a Ursus. Vinc del món de l'educació al lleure i m'he dedicat professionalment a la narració oral per 25 anys. Soc enginyer tècnic electrònic de formació i Maker de vocació. Actualment, treballo com a professor de secundària de tecnologia, i m'interessa transmetre els continguts acompanyats d'una lectura crítica ecosocial. Miro d'empoderar tecnològicament l'alumnat, d'animar-los al DIY i a participar de la cultura oberta des del moviment Maker.
Núria Garcia Garcia
Professora de secundària que intenta situar l'aprenentatge de les ciències dins el marc de la justícia ambiental i social. "No pots passar un sol dia a la Terra sense tenir un impacte al món. Allò que fas marca una diferència, i has de decidir quin tipus de diferència vols fer" (Jane Goodall, Primatòloga).
Núria Pérez López
Professora STEM a l'Institut Narcisa Freixas de Sabadell. Creativa, diuen. Treballo amb la il·lusió i el convenciment que les ciències són molt útils, a part de fascinants! Els grans reptes que ens aguaiten, com l'esgotament de recursos i la crisi climàtica, faran que ens ho replantegem tot. Per sort, m'apassiona muntar projectes educatius que van d'això mateix.
Oriol Guinart Berrueco
Professor de ciències naturals a l’Institut Lauro de Les Franqueses del Vallès i membre del grup de treball EduglobalSTEM. L’educació és una de les millors eines per a la transformació social i ens cal preparar als nostres joves davant d’un futur que, a la llum del canvi climàtic, l’escassetat de recursos i les crisis econòmiques, només tenim la certesa de que serà incert.
Anna Marbà
Després d'un temps sent professora de ciències a diversos insituts, ara sóc professora i investigadora en didàctica de les ciències a la UAB. Participar a l'eduglobal m'ajuda a reflexionar sobre com relacionar els continguts científics amb la justícia global, m'enriqueix amb les experiències de docents en actiu i em permet fer xarxa amb docents amb qui compartim (i discutim) què vol dir ensenyar i aprendre ciències.
D'on venim?
Història
El 2014 l’ECP. i l’Institut de Sostenibilitat de la UPC inicien una estratègia de formació en educació per la justícia global (EJG) per a professorat STEM d’educació secundària.
- Curs 2014-2015: es fa un primer curs virtual amb la participació de 70 docents.
- Juliol 2016: es fa un primer curs d’escola d’estiu presencial amb 12 docents. Amb aquests dos cursos s’aconsegueix identificar i connectar amb la xarxa de persones expertes en STEM i interessades en l’EJG, el Jordi Domènech, la Digna Couso o el Quique Bergara, entre d’altres.
- Juliol de 2017: es fa un segon curs amb 25 docents.
L’octubre de 2017 neix EduglobalSTEM a partir del curs de juliol 2017.
- Curs 2017-2018: iniciem 4 docents i una persona de l’ECP al CRP de Cerdanyola. Experimentem alguns projectes a les nostres aules.
- Curs 2018-2019: s’afegeixen nous docents i un membre d’Edualter, som 15 amb ganes i empenta: impulsem 4 projectes d’aula i la 1a Escola d’Estiu EduglobalSTEM.
- Juliol 2019: 1a Escola d’Estiu EduglobalSTEM, amb 50 participants. La complementem amb una taula rodona amb ponents de luxe oberta a tothom (amb el suport de Rosa Sensat). Aquesta activitat ens empodera, ens enforteix, ens conecta a una pila de col·legues. D’ella en traiem una pila d'aprenentatges que ens demanen escriure per la revista ciències (nº 40). També ajuda a l’impuls del nou grup Ecofemisteam.
- Curs 2019-2020: seguim treballant, tot i que la pandèmia ens fa ralentir. Ens creixen les demandes de xerrades i ponències, i incrementa la nostra tasca d’incidència política.
- Curs 2020-2021: arribem a 30 Eduglobals enxarxats, ens constituïm com a grup de treball de l’ICE de la UAB i ens proposem una 2a Escola d’Estiu, aquesta vegada virtual.
- Juliol 2021, 2a Escola d’Estiu EduglobalSTEM: dos setmanes intenses, una de ponències i tallers, i la segona d’elaboració de projectes. Com a resultat aconseguim 60 docents formats i 6 nous projectes.
- Curs 2021-2022: Continuem treballant en propostes d’aula, indagant en com construir “Big Ideas” i educar en competències per la justícia global.
La nostra línia de temps:
Publicacions.
Incidir en les institucions educatives i comunitat educativa per generar la necessitat d’incloure l’EJG en el currículum formal de l’ámbit STEM.
Fer de pont entre la recerca i l’aula.
Integrar i promoure les problemàtiques globals als ensenyaments cientificotècnics”.
ECP realitza un curs on-line sobre EJG a professorat STEM de secundària.